D |
Jak jsem se naučil trochu hrát na housličky, vzal mě pan regenschori Pavlík do prádla a tak jsem začal hrát vkostele. Zpočátku jen jednoduché houslové party s varhanami a sborem, ale postupně jsem se vypracoval na doprovázeče sólistky, paní Sedláčkové, v Gounodově Ave Maria, a v Rybově Rozmilém slavíčku. K dokonalosti – na mé straně - to mělo daleko, to vím dnes, už jsme rozmazleni digitálními nahrávkami špičkových umělců, tehdy, podle nejrůznějších svědectví, se to lidem líbilo. K větší cti a slávě Boží, ad maiorem Dei gloriam, AMDG, generace druhá.
Jen ministrantem jsem se nemohl stát, maminka mi to nikdy nedovolila, z obav,
že bych tam před celou Přibyslaví zlobil. A já tak záviděl klukům, kteří se učili odříkávat latinsky Confiteor
... a aniž by věděli co to znamená, předváděli se tím ve škole. Všechno latinsky, až do začátku šedesátých
let...
Jak čas plynul, naučil jsem se hrát na pozoun a pan Pavlík si vymyslel trombonové sólo při
půlnoční mezi jednotlivými slokami závěrečné písně Narodil se Kristus Pán. Taky je sám zkomponoval a napsal, on
psal noty krásně, kaligraficky a stohy jeho rukou psaných not do dneška v archivu chrámové hudby jsou. Byla to
jednoduchá fanfára v tónině písně, F-dur. Ale na kůru mi to nedovolil hrát, musel jsem hrát na schodišti na kůr,
za zavřenými dveřmi, prý aby to nebylo tak silné.
To moje hraní v kostele byla taková náplast za neministrování. Hrál jsem rád.
Po několika desítkách let, kdy jsem se musel pro jiné povinnosti a jiné starosti věnovat jiným úkolům, jsem se k
tomu začátkem osmdesátých let, z iniciativy pana Josefa Karla, vrátil. A hráli jsme pěkné kusy: Ave Maria od
Schuberta i Gounoda/Bacha, hodně barokní hudby, Haendela, Vivaldiho, Coreliho, Marcella,... A pak jsem dělal
našemu druhorozenému Tomášovi nohy, když jako desetiletý hrál manuál a já pedál, protože on zpočátku na pedál
nohama nedosáhl... Vozíval jsem ho do učení do Křížové – Krucemburka k páteru Břízovi. Ale to už je skoro jiný
příběh, i když souvislost tu je:
Tomáš začal v přibyslavském kostele hrát velmi brzy, bylo mu devět nebo deset let, když ovládl
základy hry na housličky. Václav Pometlo, kostelník, dělá už padesát let na Vánoce v přibyslavském kostele
jesličky, pokaždé s úžasným vkusem a pokaždé jinak. Hodně přírodních materiálů, mech a sláma a pařezy a borové
větve. Figurky v tom Betlémě jsou stejné, jako byly v době, kdy jsem si musel stoupat na špičky jako malý kluk,
abych zahlédl slona a velblouda, kteří se mi líbili nejvíc... Toho roku, snad 1985 nebo 86 už Tomáš hrál na
tříčtvrteční housličky, které jsem mu rok předtím z jedněch rozlámaných, co ležely v Macourově na půdě, opravil a
dokonce i nalakoval a zněly docela dobře. Dal jsem do nich vinětu s datem: 1984. Už na ně hrál i Honzík a už z
nich vyrostl a hraje na ně někdo jiný. A je to tak dobře.
A toho roku udělal Václav jesličky na kruhovém podstavci na kolečkách. Při vánoční besídce
dětí se s nimi odjelo doprostřed kostela, děti utvořily půlkruh a zpívaly koledy a Tomáš bez trémy, zpaměti a s
vervou hrál. Ad maiorem Dei gloriam, generace třetí...
Náboženské chování bylo v mém životě samozřejmostí. Chovali se tak všichni
moji nejbližší, všichni, kdo měli mou důvěru. Byl to samozřejmý prostor a svět, kde jsem vyrůstal a rozum bral. A
nebylo to vůbec idylické: byla to padesátá léta, a někdy v té době komunisté poznali, že bude snazší zničit víru,
když se jim nepodařilo zničit církev. Nepodařilo se jim ani vytvořit národní církev. Pravda, mocensky měli církev
v Československu zcela pod kontrolou, zničili řády, uloupili majetek, pozavírali nejstatečnější, ale
svědomí lidí ovládnout nemohli a o to jim šlo především. Vydali se tedy cestou zničení víry. A málem se
jim to podařilo. Co nezničili za čtyřicet let oni (a zničili toho dost), zničili falešní proroci devadesátých
let, hlasatelé konzumního přístupu k životu.
Komunisté v druhé polovině let padesátých vymývali mozky národu všemi prostředky a
indoktrinovali všem, dětem i dospělým, přesvědčení, že věřící člověk je méněcenný, někdo, komu je třeba pomoci,
aby se osvobodil od náboženských předsudků a vybaven vědeckým světovým názorem začal uvědoměle budovat
komunistický ráj na zemi... Do dětské duše se vkrádaly pochybnosti a traumata. Největším zločinem
komunismu je to, jaké škody napáchal v duších celé mé generace a v důsledku toho i generací následujících.
I v naprosto normálních společenských podmínkách je od mechanických projevů náboženského
chování k uvědomělé víře ještě daleko. Ty naše normální nebyly. Byl to psychický teror. A pak: uvědomělá víra je
cesta, putování, které končí až s posledním vydechnutím. Teprve na druhém břehu, jak věříme, slovy svatého Pavla,
budeme moci poznat tváří v tvář to, co ani oko lidské nevidělo...
Po této cestě se snažím jít. A byly na ní pády i klopýtnutí, slepá ramena i bloudění. Poctivé hledání něco stojí a vůbec není snadné. Ale to už je také jiný příběh...
Chrámová hudba a účast na ní byla činností ad maiorem Dei gloriam, ale nejen tím: byla místem setkávání, byla školou muziky i života, byla výzvou, protože každý člověk má přirozenou touhu něco dokázat a nemalé uspokojení, když se daří, byla to trochu i hozená rukavice režimu: ...nezlomili mě, nezlomili nás... Člověk si mohl sám sebe víc vážit.
Když se po padesáti letech ohlížím zpátky, je to ohlédnutí provázené nejen hřejivými vzpomínkami, ale i nadějí, že vyrůstají a vyrostou další generace přibyslavských muzikantů, které v našem krásném kostelíčku budou před Jeho tváří hrát k jeho větší cti a slávě: Ad maiorem Dei gloriam.
2001